Al vanaf groep 1 kan een kind het plezier van korfbal ervaren door samen te leren spelen en hierin te groeien. Wil je als BSO, onderwijs- of gemeentelijke instelling meer weten over schoolkorfbal of starten met kennismakingslessen? Ook voor voortgezet en speciaal onderwijs.

Waarom schoolkorfbal en waarom in samenwerking met lokale korfbalverenigingen?

Schoolkorfbal is gemakkelijk te implementeren binnen gymnastieklessen of soortgelijke sportprogramma’s. Het is een dynamische sport en ook de enige waarbij jongens en meisjes in één team spelen.

Leerlingen maken via schoolkorfbal op een laagdrempelige en speelse manier kennis met het spel dat doorgroeit tot een echte sport. Bewegen en goed leren samenspelen is belangrijk voor een kind; aspecten die beide onmisbaar zijn bij korfbal. Succesbeleving en plezier staat hierin voorop!

Het samenwerken met lokale korfbalverenigingen kan hierin heel nuttig zijn. Verenigingen hebben de kennis en kwaliteit in huis om schoolkorfbal aan te bieden en kunnen hiermee docenten ontzorgen. Daarnaast worden zij door het korfbalverbond – het KNKV – ondersteund met lesmateriaal, opleidingen voor trainers en partners die een rol kunnen spelen bij de invulling van de lessen.

Ben je geïnteresseerd in het opzetten van een dergelijke samenwerking met een korfbalvereniging in de buurt? In het kaartje onder ‘Vind een vereniging in de buurt’ vind je de dichtstbijzijnde vereniging. Neem contact met ze op voor de mogelijkheden! Zorg er andersom ook voor dat zij jouw school kunnen vinden en contact kunnen opnemen met de juiste persoon. Je kunt je school aanmelden, waardoor deze de volgende keer vindbaar is via deze website. Staat jullie school er al in? Voeg dan eenvoudig je contactinformatie toe aan je gegevens.

Hebben jullie de beschikking over een (gym)docent die zelf schoolkorfbal kan geven? Dan kun je gebruik maken van verschillende hulpmiddelen om invulling te geven aan de lessen. Je vindt ze onder Download hulpmiddelen.

Heb je nog vragen, neem dan contact op met de korfbaladviseur van jouw cluster.

Populaire downloads

Toolkit schoolkorfbal