Over schoolkorfbal

Schoolkorfbal van spel naar sport!

Schoolkorfbal is de nummer één schoolsport waar jongens en meisjes in één team samen kunnen sporten. Met schoolkorfbal worden de kleinsten al gestimuleerd om te sporten, maken kinderen kennis met korfbal en kunnen enthousiastelingen eenvoudig doorstromen naar een korfbalvereniging in de buurt. Door middel van de kennismakingslessen en andere schoolkorfbalactiviteiten op zowel verenigingen als op scholen wordt vaak toegeleefd naar een schoolkorfbaltoernooi als hoogtepunt.

Korfballessen op school kunnen op verschillende manieren worden ingevuld. Ze kunnen worden gegeven op zowel basis- als voortgezet onderwijs, maar ook op speciaal onderwijs. De laagdrempelige en dynamische korfbalvorm 4Korfbal is eenvoudig te begrijpen: vier spelers in één vak i.p.v. twee vakken, en altijd mogen aanvallen op de korf (dit in tegenstelling tot volwassen korfbal). Dit spel is daardoor voor (gym)docenten gemakkelijk in te zetten en over te brengen aan kinderen. Door wie kunnen de lessen worden gegeven en welke middelen zijn beschikbaar om daarin te ondersteunen? Je ziet het in het schema hieronder.

Wil je als school, BSO of gemeentelijke instelling aan de slag met schoolkorfbal? Klik dan voor meer info door naar scholen. Wil je als vereniging schoolkorfbalactiviteiten opzetten? Dan kun je terecht op de pagina verenigingen.

Schoolkorfbalvormen en ondersteuningsschema